Olen pitänyt hieman taukoa blogin kirjoittamisesta, mutta polven kuntoutus on jatkunut. Olen käynyt pari kertaa fysioterapiassa ja hiljalleen aloittanut väkevämpää omatoimista kuntouttamista kuntosalilla. Kuntopyörän penkkiä on kulutettu ns. perse ruvella, samalla olen pystynyt treenaamaan yläkroppaa. Viimeisimmän fysioterapiakäynnin jälkeen olen saanut luvan aloittaa omalla painolla kyykkyjen sekä askelkyykkyjen tekemisen. Askelkyykyt olen jättänyt hieman vähemmälle, mutta perus kyykkyjä olen tehnyt omalla painolla 30 sarjoja. Kyykyn syvyys määräytyy kipurajan mukaisesti. Fysioterapia on sisältänyt passiivista venyttelyä, ultraa sekä harjoitteiden tekemistä. Polven toiminta on parantunut. Polvinivelen liikelaajuudet ekstensio ja fleksio suuntaan ovat tulleet lähes normaaleiksi. Kyynärsauvat jätin kokonaan pois viime viikon maanantaina, mikä oli ehkä liian aikaisin koska, vasemman jalan pohje ja akillesjänne ovat kipeytyneet. Tänään kävely sujui yllättävänkin hyvin, vaikka takareisi hieman vaivaakin.

 

Viime yöhön asti polven kuntoutuminen oli sujunut ongelmitta. Käännyin unissani sängyssä, jolloin heräsin ja leikatun jalan takareidestä kuului pieni napsahdus, jonka jälkeen tuli viiltävä kipu. Kello oli puoli kolme yöllä, mutta tajusin nousta sängystä ja antaa sille noin puolen tunnin kylmähoitoa. Takareisi on vaivannut tämän päivän aikana jonkin verran kävelyssä, mutta toivottavasti kyseessä on vain jokin pieni venähdys tai vastaava. Joka tapauksessa polven kuntoutus jatkuu ja perjantaina on fysioterapia.